Przy stałej współpracy obie strony czerpią znaczne korzyści. Tłumacz, jako wykonawca tłumaczenia skupia się na realizacji zlecenia nie rozpraszając się szeregiem czynności administracyjnych. Sprawne współdziałanie buduje w końcu zaufanie między biurem a tłumaczem. Dobrze wykonana praca przez tłumacza przy każdym kolejnym zleceniu powoduje, że właściciel biura tłumaczeń pragnie dalszej dobrze funkcjonującej współpracy. W ten sposób tłumacz zyskuje stałe źródło utrzymania. Natomiast właściciel biura tłumaczeń ma solidnego podwykonawcę, na którego może liczyć i który wywiązuje się należycie ze zleceń. W efekcie dobrze wykonana praca przez tłumacza i przekazania klientowi za pośrednictwem biura jest podstawą do pozyskania kolejnego zadowolonego klienta.
Pozyskiwanie nowych klientów pozostaje po stronie agencji tłumaczeń. Duże koszty oraz czas związane z marketingiem właściciel biura bierze na siebie. Każdy tłumacz współpracujący z biurem jest zadowolony, że zlecenia spływają bez jego angażowania się w tę sferę. Biuro tłumaczeń natomiast przewiduje w swoim budżecie fundusze na ten cel. Przeznacza czas swoich pracowników oraz tak go organizuje, aby uzyskać jak najlepsze efekty. To wszystko odbywa się poza tłumaczem. Ten „ciężar” zdjęty jest z jego barków.
Wszelkie kwestie związane z płatnościami, ewentualną windykacją należności również leżą po stronie biura tłumaczeń. Właściciel uczciwego i dobrze prosperującego biura nie pozwoli sobie na opóźnienia w płatnościach. Tłumacz zawsze otrzyma zapłatę, natomiast kwestia wyegzekwowania należnej kwoty od klienta, to ryzyko ponoszone przez biuro.
Również kontakt z klientem oraz odpowiedzialność za ewentualne reklamacje, to sprawa biura tłumaczeń. To jego pracownicy borykają się z zażegnaniem niemiłych sytuacji.
Dobrze funkcjonujący układ między tłumaczem a biurem tłumaczeń to, jak sprawnie działające urządzenie. Obie strony są od siebie zależne, od pracy obydwu stron zależy, czy będzie ona przynosiła wymierne zyski.
W środowisku tłumaczy i biur tłumaczeń informacje o rzetelności współpracy szybko się rozchodzą. Dlatego dobrze wykonane tłumaczenie, terminowość płatności, czy wzajemny szacunek w kontaktach mogą zbudować odpowiednio pozytywną lub negatywną opinię na długi czas. Jednak, jak to bywa w dobrze działających machinach, każdy pragnie, aby wszystkie jej elementy funkcjonowały bez zarzutu, a do tego potrzebne jest zaangażowanie obu stron.

